کد خبر: 19159
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۷
محرابی

مطهره محرابی، خبرنگار و فعال حوزه خانواده، در سخنانی صریح و تحلیلی بر ضرورت تجهیز فعالان حوزه خانواده به مهارت‌ها و تکنیک‌های رسانه‌ای تأکید کرد و گفت: تا زمانی که افراد در خانواده به ویژه مادران، از سواد رسانه‌ای و قدرت تحلیل کافی برخوردار نباشند، انتظار اجرای موفق سیاست‌های فرهنگی در جامعه، بی‌فایده خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری پیام خانواده؛ مطهره محرابی در نشست تخصصی بازخوانی جایگاه خانواده در رسانه‌های ایران، با اشاره به جایگاه مهم مادران در خانواده و نقش آن‌ها در تحولات فرهنگی گفت: «همه چیز از زبان بدن ما گرفته تا پوشش، باید ساده و معنادار باشد. هر فردی در هر جایگاهی که در خانواده قرار دارد، وقتی مادر است، می‌تواند یک کنشگر رسانه‌ای مؤثر باشد.»

او افزود: «ما با یک‌سری آسیب‌هایی روبرو هستیم که موجب شده رسانه‌ها نتوانند آن‌طور که باید سیاست‌ها را به مردم منتقل کنند. فاصله‌ای که میان رسانه و اقشار مختلف جامعه افتاده، ناشی از سیاست‌گذاری‌های ناقص و اجرای نادرست آن‌ها توسط کسانی است که خودشان ضرورت این سیاست‌ها را درک نکرده‌اند.»

محرابی با نقد برخی برنامه‌سازان، گفت: «وقتی تهیه‌کننده و سینماگر ما هنوز معنای “الگوی سوم زن مسلمان” را درک نکرده، چطور می‌توان انتظار داشت که سیاست‌گذاری‌ها در رسانه اجرایی شوند؟ اگر می‌خواهیم درباره حجاب صحبت کنیم، باید از زیربنا شروع کنیم؛ باید فلسفه حجاب را برای مجری این سیاست روشن کنیم.»

او با اشاره به تکنیک‌های عملیات روانی رسانه‌های معارض گفت: «تکرار دروغ و القائات غلط در فضای مجازی، مثل تکنیک تکرار، باعث می‌شود مخاطب حتی بدون هیچ استدلال و مدرکی، باور کند که مثلاً "حجاب اجباری" واقعیتی است. این همان مغالطه تکرار است. ما اگر نسبت به ذهن ناخودآگاه خود آگاه نباشیم، گرفتار این تردیدهای مخرب می‌شویم.»

وی همچنین به تهدیدات رسانه‌ای اشاره کرد که چگونه بدون آگاهی، باورهای مردم را دچار تزلزل می‌کند: «وقتی ما در رسانه‌ها بارها و بارها می‌شنویم که "شهید فهمیده نارنجک به کمر بسته"، اما روایت‌های متضاد در کنار آن قرار می‌گیرد، مخاطب دچار تردید می‌شود. دلیل اصلی این است که ما به تکنیک‌های رسانه‌ای مجهز نیستیم و همین باعث ضعف قدرت تحلیلی ما شده است.»

محرابی، یکی از جدی‌ترین تهدیدات رسانه‌ای را "شخصیت‌های خاکستری" دانست و توضیح داد: «این افراد، ترکیبی از گزاره‌های درست و نادرست را ارائه می‌دهند. مثلاً فردی که ظاهر مذهبی دارد، اما سخنانی مطرح می‌کند که در تعارض با اصول نظام و باورهای دینی است. چون بخش‌هایی از سخنش درست است، مخاطب تصور می‌کند تمام حرفش صحیح است. ما باید قدرت تفکیک و تحلیل داشته باشیم.»

وی همچنین از بحران‌سازی مصنوعی و اضطراب‌آفرینی در میان مردم انتقاد کرد: «به‌طور مثال، با ایجاد حس کمبود مواد غذایی و صف‌های مصنوعی، سعی دارند القا کنند که جمهوری اسلامی دچار بحران است. اگر ما خودمان هوشمند نباشیم و اولین نفری باشیم که روغن را از قفسه‌ها برمی‌داریم، یعنی در همان لحظه قدرت کنشگری و تحلیل را از دست داده‌ایم.»

محرابی گفت: «مخاطب‌شناسی ما نیز ضعیف است. ما نمی‌دانیم که امروز باید چگونه با دختری صحبت کنیم که تصور می‌کند با کشف حجاب دارد با نظام اسلامی مبارزه می‌کند. باید مهندسی پیام بلد باشیم، و رسانه‌ای تولید کنیم که در ذهن مخاطب این تصور را ایجاد کند که مثلاً زنان نخبه به حجاب، چندفرزندی و الگوی سوم اعتقاد دارند، بدون اینکه مستقیماً به او دیکته کنیم.»

او در ادامه تأکید کرد: «ما باید روایت‌هایی مستند و بی‌طرفانه ارائه دهیم؛ روایتی که هنرمندانه، بدون القای نظر شخصی، تنها از طریق مستندات، مخاطب را به تفکر وادار کند. این روایات باید پاسخ‌دهنده به سؤالات ذهنی مخاطبانِ بیرونی باشند، کسانی که در معرض پروپاگاندای رسانه‌های دشمن قرار دارند.»

محرابی در پایان گفت: «باید از خودمان شروع کنیم. باید باورهایمان را محکم کنیم، تکنیک‌های عملیات روانی را بشناسیم، از دام شخصیت‌های خاکستری نجات پیدا کنیم و مخاطب را با زبان هنرمندانه و مهندسی‌شده، به حقیقت نزدیک کنیم. بدون این مقدمات، از رسانه تنها بازنده خواهیم ساخت.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

آخرین‌ها